الأحد، 13 فبراير 2022

انا كل حاجة وعكسها بقلم عفاف محمد عبد الصادق

 قصيدة بعنوان انا كل حاجة وعكسها

بقلم عفاف محمد عبد الصادق

دنيا وعايشنها

انا كل حاجة وعكسها

انا ضحكة حلوة ف لمة صحاب

وشقاوة بنت جميلة مع الاحباب

انا وحدة صعبة ورا كل باب

اوبسمة رسومة علي الشفاه

وجوه العيون نظرة عتاب

انا كلمات رقيقة تعبر عن فرحي

وبين السطور تخفي العذاب

ابيات شعري توصف حالي

مرة فرحة ومرة قلبي اللي شاب

انا طبع هادي وصوت شجي

وبركاته ثاير تحت الضباب

ياربيع العمر الوردي

وتساقطت أوراقه مع الخريف

تحت التراب

انا ضعف وقوة وعزة

انا كسرة نفس وقت شدة الكل عنها غاب

انا صرخة قلم مدوية في صفحات كتاب

انا قلب بيتعصر ومن حوله اغراب

انا كل حاجة وعكسها

انا دنيا وعشتها واليوم التحدي الصعاب


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

ماذا يحدث في الارض بقلم مونيا بنيو منيرة

 ماذا يحدث في الأرض  ( الحلقة الأولى ) في هذه الأرض  وعلى ظهرها وعمق غاباتها وبين وديانها وقمم جبالها  مخلوق….  فضله الخالق وصنعه بنفسه  ونف...